17-12-05

Landelijke bladen beginnen front te vormen tegen het GB05

Op Teletekst verscheen het volgende bericht:

"Drie landelijke dagbladen en vier weekbladen gaan de nieuwe spelling niet invoeren. Ze vinden de regels die volgend jaar in augustus moeten ingaan, verwarrend, onlogisch en onwerkbaar.

Ze snappen bijvoorbeeld niet waarom Middeleeuwen met een kleine letter moet worden geschreven, en bevrijdingsdag met een hoofdletter. De dagbladen zijn De Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw. De Telegraaf gaat de regels wel invoeren.

Van de weekbladen voeren Elsevier, Vrij Nederland, de Groene Amsterdammer en HP/De Tijd de nieuwe regels niet in. Ook de NOS doet mee aan de boycot, in de hoop dat de Taalunie tot inkeer komt."

Ik wil er nog het volgende aan toevoegen: de Vlaamse kranten van de VUM-groep hebben de spellingregels van 1995 nooit volledig toegepast: ze hadden hun eigen regels voor de tussen-n opgesteld. Ook voor 1995 gebruikten ze al hun eigen regels.
Dat ze nu plotseling het beste jongetje van de klas willen zijn, komt dus wel wat hypocriet over.

10:02 Gepost door --- | Permalink | Commentaren (3) | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |

Commentaren

spellingtest Er staat een treffende spellingtest op de site van de Volkskrant
http://volkskrant.com/interactie/spelling2005/spelling.html?
Hier zie je de 'onzin' van een aantal 'verbeteringen', test uw kennis van de nieuwe spelling.

Gepost door: emile | 19-12-05

spellingtest Ik heb hem uitgevoerd: 8 fouten op 15. Dat is dus een ramp. De Spellingcommissie moet nu ook niet meer beweren dat er slechts weinig en zeldzame woorden werden aangepast. Woorden zoals 'procédé", "alledrie", "zwartwitfoto", "havo'er", "Christus", "Kerstman", "managing-director" en "btw-tarief" zijn geen onbelangrijke woorden die je nooit schrijft. De impact is dus groter dan men wil toegeven. Nog een leugen van de Taalunie?

Gepost door: Peter | 19-12-05

Alleen de Telegraaf boycott GB05 niet Een achteropkomende verduidelijking: de enige Nederlandse landelijke krant die GB05 niét boycott, is de Telegraaf. Die staat dus wel erg alleen. De enigen die ze per se willen toepassen, zijn de Vlaamse kranten van de VUM-groep. Van de andere kranten, o.a. die van de Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws) maar ook bijv. De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, weten we nog niets.

Gepost door: Peter | 23-12-05

De commentaren zijn gesloten.